Què ens proposem amb aquesta activitat?
Que els nens i les nenes explorin la flotabilitat de diversos objectes i materials d’ús quotidià, començant a reconèixer algunes de les característiques que podrien explicar perquè alguns suren i d’altres s’enfonsen, expressant les seves pròpies teories i posant-les a prova registrant-ne el procés i traient-ne conclusions.
COMENTARI:
Generalment quan els infants exploren un a un els objectes, se’ls col·loquen sobre la mà per sospesar-los. Acostumen a pensar que és el pes el que determina la flotabilitat d’un cos. Per a altres nens i nenes la variable determinant és la mida o la forma.
Per aquest motiu és important que en la col·lecció d’objectes trobin exemples de materials comparativament més lleugers i que, en canvi, s’enfonsen (com una moneda petita); objectes del mateix material i d’un pes diferent (flascó de vidre amb tapa i bala de vidre); objectes de forma i mida similar (boles de diferents materials) però que alguns casos surin i d’altres s’enfonsin.
No esperem que els nens i nenes comprenguin el Principi d’Arquímedes, sinó que comencin a relativitzar la seva “teoria inicial”, i que intentin construir altres explicacions també parcials, que expliquen els fenòmens que s’observen. Així, és possible que comencin a dir que a més a més del “pes”, són característiques també determinants el material de l’objecte, la forma, i si és buit o massís.
També pot ser interessant agafar una bola de plastilina (que s’enfonsa) i proposar-los, que intentin canviar-ne la forma per aconseguir que floti. La bola haurà de transformar-se en un bol. Aleshores podran comparar el que ha succeït amb el que han observat entre la bala i el pot de metall.
Per als més petits és més apropiat oferir-los com a materials per investigar, boles de diferents mides i materials: de vidre, de suro, de goma massissa, de goma buida, de fusta, de metall, de plàstic, etc.
CONCLUSIONS:
Els objectes suren depenent de la seva forma, del pes que suporten i del tipus de líquid.
Ens ho hem passat molt bé fent l'experiment i ens hem fet preguntes molt interessant "preguntes sabies" com diu la senyoreta…
Per veure més imatges de l’activitat, cliqueu la càmera.